torsdag 17. januar 2013

Ut i kulda

Dette er tida for å lete opp macro-objektivet og komme seg ut i kulda.

Frost byr på mange flotte motiver, men skal man fotogrefere macro må man har et macro-objektiv. En del objektiv utgir seg for å være macro uten å faktisk være det. Ja, man kan fotografere små ting med andre objektiver også, men man vil ikke oppleve den samme skarpheten, og resultatet blir sjeldent bra. Det finnes forøvrig objektiver som blir solgt som macro-objektiver som i grunnen ikke er det. Et macroobjektiv skal la deg reprodusere 1:1 (til nød 1:2), dersom objektivet reproduserer til 1:3 m.m. er ikke dette macroobjektiv.

Har du ikke macro kan du heller ta bilde av f.eks. større ting, som store frosne landskap. Har du vært ute i kulda og fotografert?

2 kommentarer:

  1. Stilige bilder. Jeg ønsker meg macro objektiv. Håper å kunne bestille meg ett i morgen etter endt bursdagsselskap, Hihi...
    Fin helg til deg og dine.
    Tove

    SvarSlett
  2. Javisst ble det et 100 mm macro på meg. Kom i posten idag. Jeg er så glad. Gleder meg til å teste det ut. Synd det er så kaldt ute. Flere å 20 minus er i kaldeste laget for meg. Klarte ikke å vente så juju bag fra Kelly Moore er bestilt. Ikveld faktisk. Mannen syns jeg hadde en litt dyr hobby. Kunne vel heller strikke....klart jeg kan men det er ikke så gøy som foto da. Studio pakke er neste på lista. har du noen anbefalinger der kanskje...
    Ha en fin kveld
    Klem Tove

    SvarSlett