søndag 15. januar 2012

Bak motivet

Ofte når man skal ta bilder inne, det være seg mat eller folk bør man være litt obs
på hva som befinner seg bak selve motivet. Alt for ofte finner man bilder hvor det
ser ut som den viltre potteplanten bak personen er en del av personens hår.
Det kan bli morsomt, men særlig lekkert blir det ikke.

Tatt med Canon 350D, Canon EF 24-70/2,8 L USM, Blender 2,8, Lukker 1/80 ISO 800



Skal man ta bidler av mat, interiør, ja ting som står i ro, da kan man i
større grad arrangere bildet. På bildet over har jeg brukt pilatesmatta mi,
og med stor blenderåpning (lite tall) oppnår man liten dybdeskarphet, og da
også dus bakgrunn. Man kan også bruke blomster, frukt, flasker, skåler i bakgrunnen.
Prøv deg frem og se hva du synes fungerer; fargerikt eller enfarget.

mandag 9. januar 2012

Fargerom - hva skal man velge

På de fleste kamera kan man velge mellom Adobe RGB og sRGB, dette er to forskjellige fargerom. Det er nemlig ikke slik at kameraet ditt kan fange opp all vedens farger.

Lånt illustrasjon som viser omfanget til
Adobe RGB (rød strek) og sRGB (blå strek)
Man sier ofte at Adobe RGB
er et større fargerom, da det
favner om et større omfang av farger og nyanser. Men det er ikke nødvendigvis slik at alle burde
velge Adobe RGB, det kommer
litt an på bruken av bildene.

Fotograferer du for at bilden etterpå skal kunne brukes i
mange typer medier;
f.eks. magasiner m.m. er
Adobe RGB å foretrekke.

Fotograferer du kun for at bildene skal på nett bør du velge sRGB, da dette er fargreommet som primært brukes på nett.

Det man skal være obs på er at man ikke bør bytte fargerom på et bilde fra sRGB til Adobe RGB, for det er ikke slik at datamaskinene din klarer å trylle frem de fargene som ikke var der. I værste fall ender du opp med et bilde hvor fargene blir endret og oppleves som dårligere. Du kan derimot konvertere et bilde fra Adobe RGB til sRGB,
og når man lagrer bilder for nettbruk bør man gjøre det.

Det finnes forøvrig en mengde fargerom, med det er primært disse to som man kan velge mellom i kamerainstillingene. Et tips på veien - en farge er ikke den samme uansett hvilket fargerom an bruker - fargene forandrer seg ved konvertering fra et fargerom
til et annet, derfor kan det være greit å unngå dette.

torsdag 5. januar 2012

Støy - hva mener man med det?

Når man snakker om støy på et bilde er det selvsagt ikke lyd,
man snakker heller ikke om rot, men pixelstøy.

Tatt med Canon 7D, Canon EF 100mm f/ 2.8 macro.
Til venstre Blender 3,2, Lukker 1/13 ISO 1600.
Til høyre Blender 3,2, Lukker 0/6 ISO 100.


Når det er pixelstøy vil du oppleve bildene som kornete. På de fleste kameraer
vil du oppleve mer støy des mindre lys. Samtidig også mer støy des høyere ISO.
Mengden støy henger sammen med bildebrikken som er i kameraet ditt.
Bildebrikken er ikke minnekortet du har i kameraet, men det feltet
inni kameraet som tilsvarer filmen i et analogt kamera.

Tatt med Canon 40D, Canon EF 100mm f/ 2.8 macro.
Til venstre Blender 3,2, Lukker 1/13 ISO 1600.
Til høyre Blender 3,2, Lukker 0/6 ISO 100.

Dette er ikke verdens beste eksempler, men klikk på bildene og du
vil se at det til venstre er mer kornete enn det til høyre.

søndag 1. januar 2012

Vann som vatt

Tatt med Canon 40D, Canon EF 50mm f/ 1.4 USM,
 Blender 22, Lukker 1/6 ISO 100
Regner med du har sett bilder der vannet renner avgårde og ligner på noe mykt og deilig, nesten som vatt. Det kan kanskje oppleves som umulig å få til, men dette handler om teknikk.

Sammen med en god komposisjon kan
du også skape litt magiske bilder
av rennende vann.

Nøyaktige innstilliger kan jeg ikke
gi dere, for lys og mengde vann
varierer, derfor vil også
innstillingene variere.

Men det handler mest om lukkertid,
og da må du enten bruke stativ eller stabilisere kameraet på en eller annen måte. Det hjelper ikke å stå ustørig
oppå en stein i alle fall.

I dette bildet har jeg latt det være igjen litt konturer i vannet, men hvis man ønsker det kan man øke lukkertiden og oppleve at vannmassene blir som vatt. Men med økt lukkertid må man også passe på å ikke slippe inn for mye lys.
Prøv deg frem; bruk gjerne stativ.